Van Beers bouwde een graafmachine om naar waterstof - interview met eigenaar Mies Melotte

30-01-2023
155 keer bekeken

Blijf op de hoogte van de actuele ontwikkelingen of voeg ze als geregistreerde deelnemer zelf toe.

 

Van Beers bouwde zelf een graafmachine om naar waterstof en er zijn plannen om er nog drie in eigen beheer te laten ombouwen. Ze gaan de kraan inzetten voor waterschap De Dommel bij een project dat start april 2023. Op waterstof kunnen ze daar een hele dag en zelfs week op achter elkaar doorwerken.

Mies, wat doet Van Beers?

Van Beers is een Brabantse aannemer in de GWW sector, we zijn met name gespecialiseerd in milieu- en natuurprojecten. Al vanaf 2013 hebben wij verduurzaamd in ons machinepark met de aanschaf van 3 hybride graafmachines. Deze graafmachines willen wij nu verder verduurzamen door deze om te bouwen naar graafmachines op waterstof.

Jullie werken dus al met een zware graafmachine op waterstof, de eco-excavator. Wanneer is deze machine gemaakt?

Wij hebben medio 2021 een aantal partners gezocht om in eigen beheer machines om te bouwen. De graafmachine is in 2022 opgebouwd. We zijn nu bezig met de testfase en hopen de machine in april-mei in te kunnen zetten op onze werken.

Waarom is waterstof interessant voor jullie?

Al 2020 leek waterstof een erg interessante toepassing voor zware werkzaamheden in natuur- of milieuprojecten die steeds meer zonder co2-emissie uitgevoerd moesten gaan worden. Elektrische graafmachines met accu kunnen nog niet een volle dag kunnen draaien zonder bij te laden of van accu te wisselen, een hele dag of zelfs week doorwerken is wel goed mogelijk met waterstof.

Hoe kreeg je de ombouw gefinancierd?  

We hebben DKTI subsidie aangevraagd voor een investering in 2022. Omdat we met een rebuild-project kwamen, dus een gebruikte machine wilden ombouwen, leverde dat minder milieubelasting op. Daarom kwamen we in aanmerking voor 60% subsidie vanuit DKTI. Met nieuwbouw zou de subsidie maximaal 30% bedragen.

Het was nog even spannend of we echt aan de slag konden gaan want eind november 2021 kregen we bericht dat de subsidie was toegekend. Maar toen kwam in december de oorlog in Oekraïne, die voor de nodige vertraging heeft gezorgd voor de levertijd van componenten. Uiteindelijk waren die pas begin oktober 2022 geleverd. Op Zero-emissie EcoMobiel beurs op 7/8 oktober 2022 konden we de basis van onze machine tonen als primeur, wel met dummy onderdelen erin. Toen de echte onderdelen in december binnenkwamen, zijn we direct gestart met de bouw.

Hoe werkt het in de praktijk?

We noemen de graafmachine Custa. Op de flessen of wel opslagtanks kan de graafmachine minimaal 9 uur per dag kan draaien. Het vulstation, een container met opslagtanks, heeft voldoende voorraad waterstof om 6 dagen aaneengesloten dagen te kunnen werken. Het vulstation kan momenteel bij een beperkt aantal tankstations in Nederland gevuld worden, bijvoorbeeld in Arnhem. Er wordt gewerkt aan mogelijkheden om het vulstation op locatie te kunnen vullen.

Is er vraag naar werken op waterstof in de infra?

Sinds de Oekraïne oorlog is de vraag naar duurzame machines ineens enorm gestegen. Van Kessel is de leverancier en die levert waterstof op het werk, daarmee wordt het makkelijker om werken aan te nemen met deze machine.

Een punt van aandacht is altijd geweest de veiligheid vanwege grote gevoeligheid van waterstof voor ontploffing. Speelt dit een rol?

Wij zijn geen schip of auto, de waterstof zit in flessen en alles is voorzien van een CE-keurmerk. Voor de veiligheid zit er bovenaan de body van de machine een klepje dat waterstof eruit laat als er door lekkage teveel aan druk zou ontstaan. Daardoor is een graafmachine een heel veilige toepassing. En efficiënt want we kunnen werken op 700bar in de natuur zonder uitstoot van schadelijke stoffen.

Hoe zit het met de regelgeving, lukt het om projecten te krijgen binnen de regelgeving?

We werken veel in België en ook Duitsland. We werken op 700 bar in de natuur zonder uitstoot, terwijl in Nederland officieel 350 bar is toegestaan. Er wordt naar gekeken maar de wet- en regelgeving in Nederland is nog niet aangepast op werken met waterstof.

Waar halen jullie je waterstof?

We halen de waterstof nu nog in Arnhem. Van Kessel levert het op de werkplek. Maar Force Energy werkt in Bladel, op de grens van de A67 samen met een paar andere bedrijven aan waterstofstation langs de grens met Duitsland en België. Met windmolens langs een industrieterrein gaat daar dan groene waterstof opgewekt worden.

Wat zijn de plannen voor de toekomst met waterstof materieel?

We gaan naar alle waarschijnlijkheid nog 3 kranen laten ombouwen als de markt genoeg vraag laat zien. Dat ombouwen naar waterstof doen we in eigen beheer. In België doen we veel voor de Vlaamse natuurmaatschappij en we werken ook in Duitsland. Voor ons is er voldoende vraag in zicht.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen